2017/11/12

IDEOLOĢISKAS SARUNAS AR SEVI, MANI UN EDGARU RAKOVSKI NO RELICSEED

Peer Ynt, XI.2017.



Šad tad gadās internetā izlasīt par jaunākajām mākslinieka Artūra Bērziņa provokācijām. Lūk, piemēram, pirms pavisam neilga laika notikusi performance ar kailu daiļavu un šīs provokācijas mērķis bijis atainot latviešu tendenci sakralizēt savas ciešanas. Dažas dienas vēlāk “uzduros” “Relicseed” minialbuma “Ideoloģija” vāka noformējumam. Fenomenāli, kā saulenes un pāris niecīgu auduma gabalu iekļaušana mākslas darbā acumirklī var trīskāršot tā spēku. Runa ir par pussegtajām godasardzē stāvošo karavīru sejām, kuras piešķir draudīgi mānīgu toni, bīstamības elementu savādāk mīlīgi latviskam patērētājsabiedrības attēlojumam. Lūkojoties šajā gleznā, rodas jautājums “Relicseed” redzamākajam dalībniekam, vokālistam, ģitāristam, menedžerim Edgaram Rakovskim: “Ko īsti tie divi vīri sargā?” E. Rakovska atbilde: “Tie uzrauga procesu un gādā, lai neviens netraucētu notikt tam, kam jānotiek.”
Kur ideoloģija, tur, kā likums, ir ideologi, t.i., pārliecināti idejas nesēji. Kāds būtu “Relicseed” manifests 2017 vienā vai divos teikumos?
Drosme, tieša runa, darāmā kārta.

Ja uz brīdi pieņemam, ka triloģija “Dievs. Daba. Darbs” ir oficiālā latviešu Bībele, vai mini albums “Ideoloģija” tad būtu uzskatāms par radošo darbu, kurš kritizē, analizē, cenšas izprast un varbūt “atgriezt uz pareizā ceļa” atkritējus, ķecerus, “nomaldījušās avis”? Jautājums tāds tādēļ, ka, man šķiet, kāds, kurš “DDD” neuzskatītu par morāles kodeksu, nevarētu uzrakstīt “Ideoloģijas” dziesmu tekstus.
Piekrītu, ka “Relicseed” analizē, cenšas izprast, bet, vai kritizē? Iespējams, taču tas nekad nav bijis mans pašmērķis. Tāpat man neinteresē kādu “atgriezt uz pareizā ceļa”, jo, pirmkārt, ceļš katram savs ejams (un katram pašam labāk zināms, kāds un kāpēc tas ir tāds, kāds ir); otrkārt, cilvēks visbiežāk nedara to, ko viņam kāds liek vai mēģina parādīt, ka jādara. Tiesa, mana kā autora vēlēšanās ir, lai mani darbi izraisa domāšanu, viedokli, diskusiju, kurai ne vienmēr jābūt vairāku cilvēku starpā. Reizēm lielāka vērtība ir diskusijām, kuras norit katra paša iekšienē – divatā ar sevi. Šo ideju atspoguļo, piemēram, dziesma “Attieksmes aprēķins”, kurā ir teksts: “Mierizlīgums starp sevi un mani kā mierinājums kalpo”. Ir runa par cilvēka daudzējādo personības šķautņu savstarpējo komunikāciju, diskusiju par visdažādākajiem tematiem. Cilvēka iekšējās komunikācijas apcerēšana caurvij teju jebkuru “Relicseed” tekstu, jo tas ir viens no man visaktuālākajiem tematiem.

Tā kā pieminēta ir grāmata “DDD”, un ņemot vērā “Ideoloģijas” tekstu visai skarbo raksturu, tad interesanti būtu uzzināt tavu viedokli, lūk, par šādu lietu: vai arī tu uzskati, ka latviešu skolās savulaik (un varbūt joprojām tiek) par daudz mācīta viela, kas zemapziņā iekodē pasaules izpratni, kuras negatīvajā pusē dominē maziskums, kalpība, niecība, arvienvārdsakot, paša indivīda autoritātes trūkums, jo cilvēks vienmēr ir pakļauts kādam vai kaut kam augstākam, kamēr pozitīvajā pusē ir darbs, mīlestība un krietnums attieksmē pret citiem cilvēkiem? Citiem vārdiem – man šķiet, bieži vien ievērības cienīgs latvietis ir kāda kalps vai revolucionārs, bet samērā reti mierīgs un pašpietiekams, brīvs, vieds, izglītots cilvēks, kurš pats sev ir kungs un kalps...
Ļoti labs jautājums. Atceroties savas skolas gaitas, nevaru apgalvot, ka skolotāji mums “iekala” pakalpiņa un izpildītāja apziņu. Drīzāk vairāk atceros situācijas, kad apspriedām attīstības iespējas. Man šķiet, ka skolai ir sekundāra nozīme jaunā cilvēka attīstībā neskatoties uz to, ka šajā iestādē tiek pavadīts ļoti daudz laika. Visbūtiskākā loma, manuprāt, ir audzināšanai – vecākiem un viņu radītajai videi mājās, kur bērni pavada visvairāk laika. Vecāki ir pirmie un visuzticamākie skolotāji, visuzskatāmākais piemērs dzīvei un norisēm tajā, kas vislabāk paliek bērna apziņā uz visu mūžu. Par šo esmu vairāk nekā pārliecināts gan no paša, gan citu pieredzes, jo dažādos savas dzīves posmos ir bijusi iespēja pārliecināties par bērnu un vecāku fundamentālo mijiedarbību. Piemēram, vasaras sporta nometnē reiz bija gadījums, kad 5 gadīgs puikiņš sāka lamāties tādiem vārdiem, ka mutes iepletās ne tikai pārējiem bērniem, bet arī nometnes vadītājiem. Kad rudenī sākās treniņu sezona, kādu vakaru pēc nodarbības šī puikas tēvs ieradās pēc savas atvases. Brīdī, kad viņš atvēra muti un apsauca dažus dauzoņas skolas gaitenī, man domās uzplaiksnīja ne tikai vasaras situācija, bet arī acīmredzamā mājas vide, kurā piecgadīgs bērns visbiežāk dzird tēva lamu vārdus dažādās valodās un izbauda diezgan nievājošu attieksmi pret sevi un, iespējams, mammu. Satraucoša šķiet (jo īpaši) manas paaudzes cilvēku tendence eksistēt, nevis dzīvot. Izklausās šausmīgi, bet tieši tā tas arī ir: spēka pilniem, rīcībspējīgiem jauniešiem visbiežāk trūkst pašapziņa, patstāvīgs viedoklis un, kas pats baisākais – motivācija un vēlēšanās kaut ko darīt. Dominē apziņa “nekas jau tāpat nemainīsies; realitātē tā lietas nenotiek” un tamlīdzīgi attieksmes modeļi, kas, manuprāt, ir ieaudzināti un atspoguļo tevis minēto kalpa, padotā apziņu. Nolemtības apziņu. Mazliet iedziļinoties šādu cilvēku ģimenes modeļos un ģimenes locekļu savstarpējās attiecībās, var novērot dažādu dzīves “formulu” kultivēšanu vairākās paaudzēs un vecāku viedokļa uztiepšanu saviem bērniem. Piemēram, ASV biežāk var novērot vecāku tendenci bērnu izvēlētos hobijus (ja vien tie nav degradējoši) atbalstīt visiem iespējamiem līdzekļiem, jo viņiem ir skaidrs: ja bērns pats ir izvēlējies ar kaut ko nodarboties – ir nesalīdzināmi lielāka iespēja, ka viņam tas padosies un, iespējams, kļūs par profesiju, kuru cilvēks izbauda šī vārda visplašākajā nozīmē. Un šis ir neatkarīgi no tā, ka tas hobijs reizēm ir pilnīgi atšķirīgs no vecāku ieskatiem par atvases dzīves attīstību. Latvijā šādu tendenci var novērot krietni retāk, jo vecākiem biežāk šķiet, ka bērniem vairāk laika ir jāvelta nopietnu un, tā teikt, rentablu profesiju apguvei, nevis jāniekojas ar kaut kādu mākslu vai ko tamlīdzīgu. Šādai rīcībai ir arī argumenti, piemēram: “Latvijā tu ar šito naudu nenopelnīsi”. Loģiski, nauda dzīvē kaut kā jānopelna un, ja vēlas dzīvot Latvijā, tad ir profesijas, kas šajā teritorijā pilnīgi noteikti ir ienesīgākas par citām. Bet tad šie vecāki vienā brīdī izdomā: “Nē, tev ir jābrauc prom – Latvijā tu vispār neko nenopelnīsi”. Kas tad tam bērnam īsti ir jādara? Kur jābrauc? Kāds darbs jāstrādā? Šīs izpildītāju lomas, pakļaušanās funkcijas attīstīšana un reizēm savu nepiepildīto sapņu īstenošana, izmantojot savas atvases, manuprāt, ir viens no lielākajiem klupšanas akmeņiem, ko vecāki var pamest savu bērnu dzīves ceļā. Nekas no šī man nešķita tik aktuāls un kritisks pirms 30 gadu sliekšņa sasniegšanas, kad apkārt saradās uzkrītoši daudz paziņu ar gandrīz identisku pašreizējā brīža definīciju: “Manā dzīvē nav laimes”. No vienas puses pilnīgi normāla lieta: neliela krīzīte, kas ir neatņemama izaugsmes sastāvdaļa, bet tomēr… Pazīstu pietiekami daudz cilvēku, kuriem tik eksistenciālas, fundamentālas krīzes nav bijušas. Kāpēc? Tāpēc, ka šie cilvēki savās dzīvēs nodarbojas ar to, kas viņus visplašākajā nozīmē dara labākus. Ar to, kas viņus dara iekšēji piepildītus. Laimīgus. Cik dzīvoju, tik esmu pārliecinājies: ja cilvēks nespēj būt, kā tu minēji, pašpietiekams, ar sevi, savu dzīvi un savām nodarbēm apmierināts, viņš vienkārši fiziski nespēj izkāpt no nīgruma, pastāvīgu šaubu un baiļu čaulas, jo viņš nekad nav īsti pārliecināts par to, ka viņa dzīvē ir… jēgpilna? Tāds cilvēks regulāri apšauba, kritizē vai gluži otrādi – apbrīno citu dzīves, bet pats savējo dzīvo pavirši līdz brīdim, kad kaut kāda iemesla dēļ atjēdzas. Un agrāk vai vēlāk šāds brīdis neizbēgami pienāk jebkuram, kurš nevis dzīvo, bet eksistē – visu dzīvi pilda konkrētas funkcijas, norādes, pats savas vēlmes, vīzijas un sapņus atstājot novārtā.

Atbilde, protams, domas raisoša un ietver vairākas lietas, par ko noteikti būtu interesanti uzzināt šīs intervijas lasītāju komentārus. Par hobiju attīstīšanu un dzīves prasībām vien manuprāt varētu izvērst interesantu diskusiju. Vēlos tikai piebilst, ka mans jautājums gan vairāk bija saistībā ar mācību programmā ietverto literatūru, to, kas mājās jālasa, jāanalizē un vēlāk skolā jāatstāsta saviem vārdiem, kas savukārt liek domāt par to, par ko un kā vispār pagājušo gadsimtu latviešu rakstnieki ir rakstījuši.
Un arī ko tie rakstnieki paši piedzīvojuši. Ar šodienas visāda veida pieredzi ķešā tādi nosaukumi kā “Purva bridējs” vai “Nāves ēnā” jau paši par sevi rosina diezgan bagātu asociāciju buķeti, kas (vismaz man) skolas laikos tā neraisījās. Savukārt “Mērnieku laiku” vai “Aijas” sadzīviskās ainiņas… nu jā. Tur var ļoti daudz pazemības, mutes nepalaišanas (bez atļaujas) un tamlīdzīgas, tā teikt, savas vietas skaidras apzināšanās mācības atrast. Vai tā ir kodēšana? Un atkal domāju, ka tas atkarīgs no audzināšanas (gan skolā, gan mājās), jo literatūras esences var interpretēt kā dzīves likumus un galvenās tikumiskās vērtības, taču tās var uztvert kā sadzīves vēstures literāro atspoguļojumu – autoru apcerējumus par sava laika notikumiem. Protams, ir cilvēki, kuri vēl šobaltdien cenšas dzīvot pēc principiem, kas lasāmi latviešu literatūras klasikā, bet… laiki mainās. Cilvēki mainās. Pasaule mainās. Viss attīstās, progresē un nekad vairs nebūs tāds, kāds bija agrāk. Un kā mēs zinām – “pastāvēs, kas pārvērtīsies”.

Šaubu par lietu pastāvīgu mainību nav. Tāpat arī to, ka literatūru, tāpat kā mākslas darbus, var dažādi interpretēt, bet, piemēram, kad padomju laika cilvēks, kā arī tikko brīvību ieguvusi valsts un tajā dzīvojošie indivīdi mēģina atbildēt uz pēkšņi aktuālu un jaunu nozīmi ieguvušu jautājumu “kas ir latvietis?”, atbildes tiek smeltas no teorētiskām zināšanām, kuru avots, pirmkārt, ir iepriekš lasītais un redzētais. Domāju, lieki piebilst, ka tajos laikos un apstākļos zināšanas bija praktiski tikai par mūžīgajiem kaklakungiem, kā Latvijas brīvvalsts laikā, tā arī pirms tam, un, kā izrādījās, arī padomju iekārtā (kura, protams, neveicināja patstāvīgi domājoša indivīda attīstību). Līdz ar to jautājums: cik liela ir iespēja, ka cilvēks ar tādu pieredzes un zināšanu bāzi būs brīvs un pašpietiekams, neatkarīgus un labus lēmumus pieņemt spējīgs indivīds? Protams, šādas domu gaitas turpināšana ātri mainītu šīs intervijas virzienu, dodoties ārpus centrālā temata - “Relicseed” un grupas jaunā ieraksta robežām, taču jāsaka arī, ka ar visu iepriekš minēto un dažādiem novērojumiem laika gaitā, un to cēloņsakarībām saistītas pārdomas radās, klausoties jaunajās dziesmās. To vēstījums, manuprāt, uzrunā arī par vidusmēra “Relicseed” fanu paaudzi salīdzinoši vecākus cilvēkus ar, iespējams, mazliet savādāku dzīves pieredzi nekā šodienas aktīvajiem mobilo telefonu fotogrāfiju augšuplādētājiem Instagram. Līdz ar to, pirms pievēršamies “Ideoloģijas” mūzikas tehniskajai pusei, jautājums (šī ir pavisam personiska ziņkārība): cik lielā mērā, ja vispār, esi jebkad interesējies par kustībām / organizācijām (Pilsoņu kongress, biedrība “Nacionālā Apvienība”), kuras laikā kopš otrās Latvijas brīvvalsts pasludināšanas ir apšaubījušas pastāvošās valsts un varas leģitimitāti? Tavas domas par tādiem uzskatiem?
Jebkurai organizācijai ir vīzijas, mērķi, no kuriem izriet uzdevumi, attiecīgas darbības, kā arī publiski apgalvojumi un viss pārējais. Tevis minēto organizāciju apgalvojumiem neapšaubāmi ir bijis konkrēts mērķis, kas var būt saistīts kā ar haosa radīšanu tautas apziņā ar tendenci manipulēt, tā ar ideju tautu – “nomaldījušās avis” – “atgriezt uz pareizā ceļa”. Kā tev šķiet?

Man šķiet, ka tikpat lielā mērā cik jebkuru opozīciju kādas vietējas vai ārvalstu ieinteresētas puses var mēģināt izmantot kaut kādos manipulācijas nolūkos, ir interesanti analizēt, kāpēc daļa cilvēku nejūt sevī saderību ar pastāvošo lēmējvaru. Ikdienā palasot komentārus ziņu portālos dažreiz šķiet, ka ierindas pilsoņi un lēmējvara ir divas pretējas puses, katra ar savām interesēm. Man šķiet, ka morāli tīrs patriotisms katrā latvietī ir iekšā, taču kaut kā nevar izpausties ikdienas dzīvē, bet tikai svētkos un ideālistiskās sarunās.
Nejust saderību ar pastāvošo lēmējvaru, pastāvošo iekārtu vai jebko, kas ir saistīts ar sociālo, politisko, ekonomisko un jebkādu citu vidi, kurā dzīvojam… Šai nejušanai var būt dažādi iemesli un ne vienmēr tie ir saistīti ar politiku vai lēmējvaras darbībām. Manuprāt, tie nereti ir saistīti ar paša cilvēka attieksmi pret sevi, savu dzīvi un tad attiecīgi visu pārējo sev apkārt. Cik esam redzējuši un vēl arvien redzam attieksmes: tas slikti, tas idiots, šis nepareizi, valdību atlaist, visi zagļi utt. Bet tad man vienmēr ir jautājums: kas tu tāds esi, gudriniek, ka proti uz citu kļūdām un nepilnībām norādīt? Kur ir tavi darbi, sasniegumi, pievienotā vērtība? Kur ir tavas idejas, iniciatīva? Varbūt piedāvātie risinājumi, ja jau viss ir tik slikti, ir jāiznīcina un jāgrauj? Ok, sagrausim – kas būs vietā? Krieviski ir tāds teiciens: “lamaķ – ņe stroiķ”… Domāju, ka ļoti liela nozīme ir katra cilvēka iekšējai – morālai un emocionālai inteliģencei. Vienkārši runājot – dzīves gudrībai. Var būt asociēts profesors piecās universitātēs, kas, dabīgi, par kaut ko liecina, bet cilvēku par cilvēku nepadara ne izglītības dokumenti, ne iekaltas formulas vai atstrādātas, mehāniskas darbības. Cilvēkam un viņa dzīvei, manuprāt, ir kāda augstāka nozīme un vērtība uz šīs planētas, kuras pamatā pilnīgi noteikti nav merkantilas vērtības. Tās ir pavisam, pavisam citas vērtības, kuras cilvēkā vai nu tiek vai… netiek ieaudzinātas. Protams, bet protams, ka visi nevar būt vadītāji, lēmēji, menedžeri, novatori, atbildīgie un visiem arī tādiem nav jābūt. Taču katram cilvēkam neatkarīgi no sava (jebkāda) statusa ir iespējas pašizglītoties tādā veidā, kāds viņam pieejams. Ļoti ticu, ka primāri no šīs pašizglītības stadijas ir atkarīga ja ne visa, tad lielākā daļa cilvēka dzīves.

Labā izglītībā ir rodams liels spēks. Turpinām ar “Relicseed” jaunākā ieraksta vokālā izpildījuma un instrumentālo pusi. Pirmais, ko ievēroju, ir atšķirības vokālajā ziņā no iepriekšējiem ierakstiem. Man šķiet, ka klāt ir nācis kaut kas no aktiermākslas, kas patiesībā ievērojami aizstāj ne tikai iepriekš “Relicseed” diezgan raksturīgo, bet arī daudzu citu grupu ar thrash metal saknēm praktizēto pantiņu skaitīšanas manieri. Vai tam visam ir bijusi pievērsta īpaša uzmanība šajā “Relicseed” ierakstā un kādi iecienīti, vai iemīļoti, aktieri ir atstājuši savu iespaidu uz to, kā centies pasniegt dziesmu tekstus?
Aktieri?!... Hmm. Kā tu to domā?

Pat nezinu, cik vēl skaidrāk lai izsakos. (Smejas.) Katrā ziņā jautājumā nebija nekādas divdomības vai kas tāds. Es uzskatu, ka “Ideoloģijā” dzirdamā vokālā maniere no iepriekšējiem ierakstiem atšķiras tikpat uzkrītoši, cik izteiksmīgi, talantīgi deklamēts dzejolis no ne visai izteiksmīgi, ātri noskaitītiem pantiņiem. Saprotu, ka šo var neuztvert kā komplimentu attiecībā uz iepriekšējiem “Relicseed” veikumiem tieši vokālā izpildījuma ziņā, bet tai pat laikā, kā jau arī iepriekš minēju, attiecīgais metāla apakšžanrs (thrash) jau manuprāt arī ir vairāk pantiņu skaitīšanas prasme nekā melodijas vilkšana. “Ideoloģija” man neizklausās neko thrash veidīga un jāsaka, ka līdz šim neesmu saklausījis “Relicseed” ierakstos tādu vokālo izpildījumu, kāds tas ir jaunajā ierakstā.
Redz, tu saki – “thrash veidīga”… tieši tā! Šī maniere ir diezgan pierasta lieta, ko ļoti daudzi izmanto vienveidīgi un nedinamiski. Es ar savu mūziku esmu mierā tikai tad, ja man pašam ir interesanti klausīties, un tāpat kā tu, tāpat arī es pats zinu ne vienu vien dziesmu “Relicseed” daiļradē, kas ir vienveidīga un kompozicionāli diezgan flegmatiska, nedinamiska un kaut kādā brīdī pat garlaicīga. Man vienmēr ir gribējies progresēt, attīstīties, mainīties, bet, ja nav valodas, izteiksmes līdzekļu, tu nevari tā labi izteikties, vai ne? Ļoti labi atceros, kā nonācu līdz dziesmas “Bailes” 2007.gada demo ierakstam. Tas bija viens vakars studijā, kad, stāvot pie mikrofona un jau kārtējo reizi noklausoties pilnīgi nepārliecinošā, nedrošā balsī ievaidētos pantiņa variantus, sapratu: tagad vai nekad. Pārvarēju nenormālu kautrību, bailes un šaubas par savām vokālajām spējām un vienkārši mēģināju darīt to, ko man tik ļoti gribējās. Pārējais jau ir vēsture, bet tā sevis šaustīšana “ja nu man nesanāk?! Ja nu es ieķērcos kaut kā līki? Par mani smiesies!” Šī emociju un domu buķete tur bija tik liela! Tad, kad ierakstījām “Pēdējo vergu”, kas ir viena no manas personības veidošanās pamatdziesmām – ļoti ilgi nevarēju “atiet” no tā, ka pats esmu šādu tekstu uzrakstījis un vēl piedevām iedziedājis. “Tu manas asinis rij”… mīļo stundiņ, nu, kur tādas domas?! Taču šie bija pirmie soļi izaugsmes un attīstības nebeidzamajā ceļā, kurš tiek turpināts arī “Ideoloģijā” un turpināsies ar katru nākamo izdevumu. Ar katru nākamo darbu vēlos, pirmkārt, atklāt sevī un savās iespējās kaut ko jaunu, nepieredzētu. Man ir svarīgi progresēt pašam. Vajag, lai ir interesanti un saistoši, jo, lai arī cik egoistiski tas skan – kā es varu gribēt, lai kādam citam mana mūzika šķiet vērtīga, ja es pats ar to neesmu mierā? Tas nekad tā nenostrādās. Nepieciešama tā sajūta: “O, izrādās es šitā arī varu…?!” Rakstot “Ideoloģiju”, ar katru nākamo takti un vārdu iekšēji zināju, ka nekāpjos atpakaļ, bet virzos uz priekšu: melodijas, aranžējumi, kompozīcija, galu galā – septiņstīgu ģitāra, kuru līdz šim biju redzējis tikai veikalā… Man viennozīmīgi ir interesanti un, kā redzu, neesmu vienīgais. Tā ir mana lielākā alga.

Mans viedoklis ir, ka salīdzinājumā ar “Slaughterhouse”, “Ideoloģija” ir kaut kādā mērā pretstats iepriekšējam ierakstam; daudzviet tā muzikāli “elpo” daudz brīvāk, dziesmas nešķiet tik sablīvētas, nenotiek intensīva melodiju laušana.
Piekrītu. “Ideoloģija” neapšaubāmi ir solis uz priekšu, pa labi… pa kreisi... Katrā ziņā solis uz jebkurieni, tikai ne atpakaļ muzikālā un kompozīcijas kontekstā. Tīri melodiski “Ideoloģija” ir krietni progresējusi atšķirībā no abiem iepriekšējiem albumiem, par ko pats esmu priecīgs.

Jaunākajā ierakstā piedziedājumi arī šķiet izceļamies vairāk nekā iepriekšējos ierakstos. Vai dziesmu struktūrām ir tiešs sakars ar gūto koncertpieredzi?
Domāju, ka ne ar koncertiem (iespējams, arī ar to, bet tomēr). “Ideoloģijas” dziesmu struktūra vistiešāk saistīta ar to septiņstīgu ģitāras parādīšanos manā rīcībā. Rakstot šo materiālu, var droši teikt, ka apguvu jauno instrumentu, jo iepriekš septiņstīdzeni, kā jau iepriekš minēju, biju vien uzlūkojis pa gabalu un reizēm nepārliecinoši aizticis. Brīdī, kad šāds instruments parādījās mājās… Nu, mēs abi tagad zinām, par ko tas izvērtās (smejas). Pats uz savas ādas uzskatāmi pārbaudīju, kā tas ir, kad jauns instruments kaut kā mistiski iedvesmo spēlēt un komponēt citādi. Septiņstīgu ģitāras gadījumā tas it kā ir loģiski, jo tīri tehniski ir plašākas iespējas izvērsties kompozīcijā, bet… tam ir kaut kāda jutekliska nozīme. Tad, kad paņem rokas konkrētu instrumentu, rokas sāk spēlēt atbilstoši tam, kas tev tajās rokās ir. Saproti, ko domāju? Iespējams, tas ir kaut kā līdzīgi brīdim, kad no “žiguļa” pārsēdies “BMW”: paveras pilnīgi citādas iespējas pārvietoties. Gāzes pedāļa nospiediena rezultātā notiek neierasta reakcija, kas rada jaunas un iepriekš nepiedzīvotas sajūtas. Ļoti līdzīgi ir ar jaunu ģitāru un vēl piedevām ar septiņstīdzeni: kad “norauj” to zemo akordu… 

Runājot par koncertiem – vai “Relicseed” jau ir uzskatāma par visvairāk ārvalstīs koncertējušo Latvijas metālgrupu?
Šo secinājumu atstāju tavā ziņā.

Tāds kā standartjautājums: spožākie atmiņā palikušie momenti, kas saistīti ar turnejām; grupām, ar kurām kopā spēlēts un turneju sagatavošanu?
Oh. Ja izslēdzam pašu sākumu – iemeslu, kāpēc “Relicseed” vispār jebkad kaut kur aizbrauca, tad visspilgtākās atmiņas ir kopējās turnejas ar grupām “Sirenia”, “TYR” (2016.g. novembris) un “Mushroomhead” (2017.g. pavasaris). Pirmajā gadījumā tā bija diezgan smaga turneja vairāku, bet galvenokārt psiholoģisku apsvērumu dēļ, jo mans amerikāņu kolēģis pirmo reizi bija prom no mājām tik ilgi, kā arī mums kā grupai šī bija pirmā tik augsta līmeņa pieredze, kas kaut vai tīri sadzīviskā līmenī ar citām grupām lika izdzīvot līdz šim nepiedzīvotas situācijas un emocijas. Viennozīmīgi viena no vislielākajā skolām manā mūziķa dzīvē, kuras laikā arī sapratu termina “international band” fundamentālo nozīmi mūsdienu mūzikas industrijā. Līdz tam man šķita, ka es tāds esmu vienīgais, kuram grupas dalībnieki ir no citām valstīm. Izrādās – tā ir tendence, un piedevām, plaši izplatīta, jo, piemēram, “Sirenia” dalībnieki bija no Norvēģijas, Francijas un, ja nemaldos, Bulgārijas. Kaut kas neticams!? Kā to var izdarīt??? Redz, var, ja vajag. Tāpat kā jebko. Protams, ir jautājums par to, kāpēc šādi notiek, bet tā jau būtu cita intervija. Nu, un “Mushroomhead”… Tā ir līdz šim lielākā un profesionālākā (tieši) ASV turnejas pieredze. Ļoti acīmredzams piemērs tam, ka mūzikas industrijas lielās mutes runā vienu, bet patiesībā visbiežāk notiek kaut kas cits, un nereti pilnīgi pretējs tam, ko stāsta “ārpusē”. No šīs tūres ir ļoti daudz atmiņu un iespaidu, no kurām izcelt gribas visbūtiskāko – ar mūziku saistīto. Proti, pēc koncerta Kanzasā pie manis pienāca mamma ar savu dēlu un pateica paldies. It kā nekas tik ļoti sevišķs, bet tad viņa paskaidroja: viņas dēlam ir autisms un šī esot pirmā reize sešu gadu laikā, kad viņš izgājis no mājām, dzirdējis (manu) grupu un esot paziņojis, ka ir laimīgs. Apraudājos… jā. Par koncertu organizēšanu (un menedžmentu tai skaitā) runājot – nevienam to neiesaku (skaļi smejas). Tas ir drausmīgs “suņa darbs”, kuru neviens nekad nenovērtē un nesaprot, jo visiem šķiet, ka menedžeris tikai sēž atgāzies krēslā, pļurkst pa telefonu un atbild uz epastiem. Kas tad tev tur – pāris telefonzvani un gatavs?!.. Nuja, protams, tā nu es varu tagad vienkārši piezvanīt jebkuram un sarunāt, ko vajag, vai ne? Nē. Tas ir ļoti ilgu, intensīvu un pacietības pilnu gadu darbs, kura augļi parādās TIKAI ilgtermiņā, kad esi apliecinājis savu lojalitāti, darba spējas. Vienkārši runājot – esi bijis profesionālis. Piemēram, darba uzsākšana ar vienu koncertaģentūru man prasīja ne vairāk, ne mazāk kā divus gadus konsekventas komunikācijas. Pirmā turneja Amerikā – pusotrs gads, līdz man vispār parādījās iespēja tapt uzklausītam. Tā kaut kā.  Taču šim visam ir pievienotā vērtība, kura nav nopērkama ne par kādu naudu, to nevar apgūt nevienā pasaules skolā un to neviens nevienam nevar “iemācīt”. Šo vērtību sauc par pieredzi, kuru var iegūt tikai vienā veidā.

Domāju, šajā atbildē katram ir redzams, ko patiesībā nozīmē cerēt un tiekties pēc atzinības ārpus draugu un paziņu loka un savas dzimtenes robežām; tas, ar ko jārēķinās un kam būtu iespēju robežās jābūt gataviem. Tiktāl par pagātni, gūtajiem iespaidiem un pieredzi. Lūkojoties nākotnē, kur un kādi koncerti ir sagaidāmi tuvākajā nākotnē?
“Relicseed” koncertdarbībā šobrīd ir loģiska un, jāatzīst, mazliet gaidīta pauze, jo pēc nepilnu divu gadu intensīvas koncertēšanas “Slaughterhouse” cikls ir noslēdzies. Ir izdots jauns EP latviski un pamazām top nākamais lielais albums. Ideju ir ļoti daudz un šoreiz tās gribas apstrādāt kā pienākas – bez akūtas steigas, kā tas bieži ir noticis iepriekš, tāpēc droši var teikt, ka grupa kādu laiku nekoncertēs.

Skaidrs, uzstāšanās tuvākajā laikā nebūs. Tad nobeigumā vēl pāris jautājumi saistībā ar ierakstiem. Vai ieraksts dzimtajā valodā ir vieglāk paveicams par svešvalodā dziedamo?
Tā viennozīmīgi nevaru atbildēt, jo ir bijuši brīži, kad izteikties dzimtajā mēlē ir ļoti grūti, bet angliski teksti līst kā ūdenskritums. Lielisks piemērs tam ir otrais albums, kad vismaz pusei no tā dziesmu tekstus uzrakstīju, sēžot studijā uz dīvāna. Līdz tam man nebija pat ideju, par ko dziedāt, bet visa burvestība notika tieši studijā un vēl piedevām angļu valodā. Tikpat labs piemērs ir “Ideoloģija”, kuras teksti tapa burtiski divos vakaros vienā rāvienā. Viena dziesma pēc otras. Tā visa radošā darbība ir diezgan cikliska, jo, piemēram, šobrīd es vairāk esmu pievērsies akustisko dziesmu rakstīšanai, kamēr smagnējās idejas palikušas otrajā plānā. Dinamika. Ja visu laiku griež tikai metālu – prātā var sajukt. (Smejas.)

Vai ir kādi ieraksti Latvijas mūzikā no laika perioda kopš “SIA Radikal” oficiālās darbības izbeigšanas, kurus tu varētu ieteikt kā sociālpolitiski uzlādētus (neskaitot, protams, “Kapakmens” albumus)?
Reiz bija tāda grupa “Tautas dēli” un viņiem bija dziesma “Gabals gaļas”. Tur viss bija tādā “taisnā”, tiešā tekstā pateikts. Nevaru apgalvot, bet, šķiet, arī tādas grupas kā “Dehead” un “Deodium” vēstījumiem reizēm mēdz būt ja ne politiska, tad visnotaļ sociāli aktuāla nokrāsa.

Paldies par atvēlēto laiku un veiksmi turpmākajā darbībā!

Relicseed "Ideoloģija" (Relicseed Records, 2017): https://open.spotify.com/album/0W5vDmLeLJWl3Rz1sCltYl 
Relicseed „Mary Beth” [koncertieraksts Arena Riga 9.11.2016.]: https://www.youtube.com/watch?v=tRMc1_x0prg